پایان نامه درمورد بانکداری، الکترونیک، كارتهاي، بانک، ، ظهور، تراکنش، بانکها

مواردي نظير كارت‌هاي ATM، كارتهاي بدهي، كارتهاي هزينه و كارتهاي اعتباري مورد استفاده قرار گيرد.
از آنجا كه تراشه مورد استفاده قرار گرفته در كارتهاي هوشمند داراي قدرت پردازش بيشتري نسبت به كارتهاي مغناطيسي مي‌باشد لذا كارتهاي هوشمند قابليت انجام كليه وظايف فوق و يا تركيبي از وظايف ياد شده را خواهند داشت.
2-4- مزایای بانکداری الکترونیک:
ظهور فناوری اطلاعات اثرات شگرفی بر صنعت بانکداری داشته است و این امر باعث شده بانکها بتوانند محصولات و خدمات متمایزی را ارائه دهند. در واقع می‌توان گفت با ظهور فناوری جدید طبیعت ارائه خدمات مالی جدید دچار تحولات گسترده ای گردیده است اما بطور کلی مزایای گسترده و گوناگون بانکداری الکترونیک را می توان در سه دسته کلی خلاصه نموده که عبارتند از مزایای بانکداری الکترونیک برای مشتریان، مزایای بانکداری الکترونیک برای بانکها و مزایای بانکداری الکترونیک برای جامعه.
الف- مزایای بانکداری الکترونیک برای مشتریان:
امنیت: با توجه به پیشرفت اطلاعات و فناوری امروزه بانکها، اطلاعات محرمانه مشتریان را با امنیت بالاتر و نفوذ ناپذیری کمتر نگهداری می نمایند.
سرعت: با استفاده از فناوری های بانکداری الکترونیک می توان حجم گسترده ای از داده ها وارد شبکه شود در حالیکه بدون وجود چنین امکاناتی صرف زمان بسیاری لازم خواهد بود در صورتیکه غیر ممکن نباشد.
سادگی: در صورت وجود آموزش صحیح مشتریان به سهولت به طور مجازی حتی از منزل یا محل کار خود می توانند از مزایای سیستم بانکداری الکترونیک استفاده نمایند.
هزینه کم: اگر چه پیاده سازی و توسعه بانکداری الکترونیک مستلزم صرف منابع مالی هنگفتی است اما منابع در واقع سرمایه گذاری هایی هستند که منافعی در پی خود خواهند داشت که این منافع همان کاستن از هزینه هاست.
وسیعتر شدن گسترۀ انتخاب: همزمان با ظهور بانکداری الکترونیک و فناوری های جدید ابزاری متنوع و متفاوتی برای انجام عملیات بانکی ابداع گردیده است به نحویکه مشتریان می توانند بدون ظهور در شعب بانک یکی از این ابزارها را انتخاب کرده و عملیات بانکی خود را انجام دهند.
دسترسی 24 ساعته: یکی محاسن برتر بانکداری الکترونیک ارائه خدمات بصورت است به نحویکه مشتریان در هر ساعت از شبانه روز طی ایام هفته حتی روزهای تعطیل می توانند نیازهای بانکی خود را مرتفع سازند.
بهبود مدیریت نقدینگی: با توجه به آنی بودن عملیات و فرآیند بانکداری الکترونیک ، مدیران در هر لحظه که اراده کنند می توانند به آمار و اطلاعات مربوط به نقدینگی شعب و ساير اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کرده و در صورت لزوم تصمیمات مناسب در راستای مدیریت نقدیتگی اتخاذ کنند.
ب) مزایای بانکداری الکترونیک برای بانکها:
1- کاهش هزینه های بازاریابی و تبلیغات: وجود فناوری های نوین باعث کاهش هزینه های بسیاری شده است که پیش از این بواسطه بکارگیری کاغذ صرف می شده اند و حجم گسترده ای از تبلیغات بانکها از طریق شبکه های وب صورت می گیرد.
2- بهبود روابط با مشتریان: مدیریت ارتباط با مشتری(CRM) یکی از مباحث کلیدی است که هر سازمان به منظور جذب مشتری به آن نیاز دارد. بانکداری الکترونیک مبحث CRM را دچار تسهیل و تحولات گسترده ساخته است.
3- امنیت: در صورت استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای دارای استاندارد جهانی و آموزش صحیح آنها به مدیران، پرسنل و مشتریان امکان نفوذ به شبکه های بانکی کاهش می یابد.
4- سرعت: با وجود شبکه جهانی وب و ابر یارانه های قرن حاضر سرعت پردازش دیجیتال اطلاعات نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست و یکی از مزیت های کلیدی بانکداری الکترونیک تکنولوژی نوین پردازش اطلاعات است.
5- خطاهای نیروی انسانی: امروزه بسیاری از تراکنش هایی که در شبکۀ بانکی انجام می پذیرد از طریق تجهیزات الکترونیک و با توجه به اهمیت آن در سطوح مختلف کنترل می شود که این نظارت ها خطاهای عمد و غیر عمد را تا حد بسیاری کاهش می دهد.
ج) مزایای بانکداری الکترونیک برای جامعه:
1- افزایش بهره وری : با پیاده سازی و توسعه بانکداری الکترونیک تراکنش های دریافت و پرداخت در حداقل زمان ممکن و به صورت آنی صورت پذیرفته لذا امکان بهبود مدیریت زمان برای مشتری، بانک و به طبع آن جامعه فراهم می گردد.
2- صرفه های اقتصادی: در صورتیکه تجهیزات الکترونیک و بانکداری الکترونیک وارد عرصه نظام بانکی نمی شد امروزه بانک می بایست هزینه های سنگینی بابت امور عملیاتي و اداری خود می پرداختند.
3- کاهش هزینه های اجتماعی: استفاده از بانکداری الکترونیک باعث کاهش رفت و آمد مشتریان به بانک و در نتیجه کاهش ترافیک می شود. همچنین هزینه جرائمی از قبیل سرقت پول نقد و مخاطراتی که این کار به همراه دارد به نحو چشمگیری کاهش می یابد.
2-5- چالش های بانکداری الکترونیک:
بانکداری الکترونیک علی رغم تمام مزایا و محاسنی که دارد دارای نقاط ضعف و چالش هایی نیز می باشند. بطور مثال می توان از خطای تکرار واریز پول به حساب مشتری نام برد. برخی از چالش های اصلی این حوزه عبارتند از:
امنیت: نگرانی عمده ای که در پیاده سازی و توسعه بانکداری الکترونیک وجود دارد بحث سطح امنیت آن در هر مرحله از تراکنش از دیدگاه و نقطه نظر مشتریان است. زیرا در این سیستم بدون هرگونه ارتباط مستقیم وجوه از حسابی به حساب دیگر منتقل می شوند (هوشیا چنگ، 2002).
اطمینان: یکی از عوامل موثر در پذیرش سیستم



قیمت: 10000 تومان

متن کامل در سایت homatez.com

About: admin