مقاله درمورد المورد، ، (عربی، منیفولد، ترمز، فرهنگ، بنزین، سوخت

ی سعید عقل و جایزه ی موسسه کویتی پیشرفت علمی اشاره کرد. وی عضو فرهنگستان زبان عربی قاهره بوده و کتاب های زیادی را تألیف کرده و آثار زیادی را ترجمه نموده است. که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
قاموس المورد، موسوعه ی المورد، ترجمه ی کتاب اسلام و عرب از روم لاندو، ترجمهکتاب بینوایان و گوژپشت نوتردام از ویکتورهوگو، ترجمه ی کتاب اولیور تویست از چارلز دیکنز، ترجمه ی کتاب پیر مرد و دریا و وداع با اسلحه از ارنست همینگوی و…
پسر نیز به شیوه ی پدر و در راه او قدم گزارده و وی نیز از جمله فرهنگ نویسان برجستهی معاصر عرب میباشد که فرهنگ های لغت مختلفی تألیف کرده است. از جمله مهمترین کتاب های وی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
المورد (عربی – انگلیسی)، المورد الوسیط (عربی – انگلیسی)، المورد القریب (عربی – انگلیسی)، المورد الصغیر (عربی – انگلیسی)، المورد المصور للطلّاب (انگلیسی – انگلیسی – عربی)، المورد الثّلاثی (عربی – انگلیسی – فرانسوی)، المورد (عربی – آلمانی)، المورد (عربی – ایتالیایی)، المورد (عربی – اسپانیایی).
که در این میان برجسته ترین اثر وی فرهنگ لغت مصور ” المورد المرئی” می باشد که در سال 2002 میلادی به چهار زبان عربی، انگلیسی، فرانسوی و اسپانیولی نگاشته شده است.
1-3. معرفی کتاب
نگارندگان اصلی این کتاب اَرین آرچمبور و جان کُلود کوربِل هستند که با همکاری مؤسسات، شرکت های متعدد متخصصین، اصطلاح شناسان و مترجمان زیادی به نگارش این فرهنگ پرداخته اند. از جمله آن ها عبارتند از:
شرکت هوایی کانادا، شرکت بلک اَند دِکِر، شرکت سامسونت، بانک لغات سیاسی کانادا، شرکت نفتی بریتانیایی، رودریگِز سن تیِری ناوالی، پیِر اولیویِر دِکور.
این کتاب در اصل به چهار زبان انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، آلمانی است که نگارنده ی بخش عربی، زبان آلمانی را حذف کرده و زبان عربی را به آن افزوده است. این فرهنگ در جولای 2000 میلادی توسط اسکولاستیک و در سال 2002 میلادی توسط فایر فولای بوکس به چاپ رسیده است.

فصل دوّم:
ترجمهی فرهنگ المورد المرئی از ص 425-832

بخش حمل و نقل

حمل و نقل زمينی

Almored-AL Mareeiحمل و نقل زمینی(برای مشاهدهی تصویر صفحات دکمهی Ctrl را فشار داده و چپ کلیک کنید)
2-1-1-1. پی نوشت
1- اتومبیل با درب پشت ، اتومبیلی که به جای صندوق عقب دریچه آویخته ای دارد.
2- ورشویی کشویی شیشه، ابزار زینتی کشویی شیشه .
3- وسیله ای است که توسط آن می توان صندلی را به جلو عقب برد تا بدینوسیله فضای مناسب برای راننده حاصل گردد .
4- چراغ بنزین، لامپ اخطار کاهش بنزین باک، چراغ هشدار دهنده کاهش سوخت .
5- چراغ اخطار باتری، نشان دهنده وضعیت (میزان) شارژ باتری .
6- لامپ اخطار نور بالا .
7- نشان دهنده وضعیت کمربند ایمنی .
8- نوعی ترمز که در آن دیسک ها به چهارچوبی که در مقابل دیسک های ضمیمه به اکسل دورانی و یا در مقابل سطح داخلی هوزینگ دورانی پرس میشوند، متصل میشود .
9- سیلندر ترمز دیسکی، لنت گیر ترمز، پوشش صفحه ترمز .
10- لقمه ترمز، لایی ترمز، بالشتک ترمز .
11- صفحه بست، طبق .
12- تایر رادیال تسمه دار، لاستیک رادیال بافت تسمه ای .
13- تایر رادیال، تایر شعاعی .
14- چرخ فلزی ای که تایر روی آن سوار میشود .
15- موتور احتراق درونی که مخلوطی از هوا و بخار بنزین را منزله سوخت بکار می گیرد .
16- چند راهه ورودی، منیفولد هوا، منیفولد بنزین، پنجه ورودی .
17- تنظیم زمان رساندن جریان برق از دلکو به شمع .
18- فلکه تسمه، پولی .
19- پیچ کارتر، پیچ روغن ریز .
20- مخزن روغن، سینی کارتر .
21- چندراهه تخلیه و خروج دود، منیفولد اگزوز .
22- سرپوش سرسیلندرها .
23- دلکو یا تقسیم کننده جریان برق وسیله ای است در خودرو که مدار بین باطری و کویل را باز و بسته می کند .همچنین وظیفه دیگر دلکو این است که جریان های فشار قوی را بوسیله روتور و درپوش دلکو در زمان معین به شمع مربوط می سازد .
24- موتور در خودرو مولد قدرت است که چرخ ها را می چرخاند و خودرو را به حرکت وامی دارد. سوخت در داخل موتور محترق میگردد و احتراق بنزین در درون موتور فشار بالایی را در اتاق احتراق موتور بوجود می آورد. این فشار بالا پیستون ها را به حرکت در می آورد و حرکت آن توسط شاتون (دسته پیستون) به میل لنگ موتور انتقال می یابد بدین ترتیب میل لنگ چرخانیده می شود و حرکت دورانی آن توسط دستگاه انتقال قدرت به چرخ ها گسیل شده و نهایتا چرخ ها به گردش می آیند و خودرو حرکت می کند .
25- ترکیب هوا و بنزین .
26- موتور احتراق درونی که بر اساس چرخه ترمودینامیکی عملیاتی می شود و در آن نسبت تراکم شارژ هوا بقدر کفایت بالا است تا سوخت تزریق شده به محفظه احتراق مشتعل سازد.
27- موتور جابجائی مثبت که در آن چرخه ترمودینامیک در یک مکانیسمی که تماما دورانی است به اجرا در می آید .
28- وسیله ای است که بر سر سیلندر وسیله نقلیه بنزینی پیچ می شود و توسط آن مخلوط بنزین و هوا بوسیله جرقه الکتریکی محترق می گردد .
29- چندراهه تخلیه و خروج دود، منیفولد اگزوز .
30- منیفولد هوا، منیفولد بنزین، پنجه ورودی .
31- وسیله ای که حجم معینی آب را در تماس نزدیک با حجم مقداری از هوا نگه می دارد تا بدینوسیله انتقال حرارت از آب به هوا به سرعت و بخوبی امکان پذیر گردد .
32- چندراهه تخلیه و خروج دود، منیفولد اگزوز .
33- کاتالیتیک کانورتر، فیلتر شیمیایی که به لوله اگزوز وصل است و برای کم کردن آلودگی هوا، دود ماشین را پالایش می کند .
34- محل اتصال وایر (سیم) شمع .
35- الکترودکناری، الکترود منفی، الکترود بدنه .
36- منبع برق، اکومولاتور .
37- صفحه جداکننده بین دو صفحه مثبت و منفی .
38- دستگاه خنک کننده، یخچال .
39- سوراخ میله که میله های نرده کامیون را در آن فرو می کنند .
40- دوشاخه فرمان .
41- سطح صیقل کاری شده برای کاهش مقاومت هوا .
42- سیلندر ترمز دیسکی؛ دوشاخه ترمز که سر آن لاستیک دارد و بر چرخ فشار وارد می آورد .
43- عامل کاهش برآی؛ دستگاهی که مانع بالارفتن و اوج گرفتن موتور می شود .
44- وسیله اختلاط سوخت و هوا .
45- کاپوت صیقل کاری شده برای کاهش مقاومت هوا .
46- چرخ دندانه دار زنجیر .
47- میله تنظیم ارتفاع صندلی .
48- اتاقک چرخدار که کامیون یا اتومبیل آن را به دنبال خود می کشد .
49- جک بالابر روغنی .
50- اتومبیل دارای رختخواب و یخچال و دستشویی و غیره ویژه سفرهای تفریحی .
51- دو طرف خاکی جاده .
52- یکی از لایه های تشکیل دهنده روسازی راه که روی لایه زیراساس قرار می گیردو از مصالح با کیفیت مناسب تشکیل می شود. به نحوی که اهدافی چون توزیع بارهای وارد بر روسازی،زهکشی و مقابله با تاثیرات یخبندان را برآورده سازد. این لایه معمولا از مصالح دانه ای مثل سنگ شکسته، شن شکسته، سرباره شکسته یا ترکیبی از این مصالح تشکیل می شود .
53- لایه پی یا لایه زیراساس، از مصالح دانه ای اصلاح شده یا اصلاح نشده یا خاک اصلاح شده با افزودنی مناسب تشکیل شده است. مصالح این لایه باید از کیفیت بسیار بهتری از خاک بستر روسازی برخوردار باشد .
54- بستر روسازی، بستر پی؛ زمینی که به منظور روسازی کوبیده و آماده شده است و سطح فوقانی آن، بستر روسازی خواهدبود .
55- اتصال و ارتباط دو یا چند بزرگراه در سطوح جدا از یکدیگر را تقاطع یا گذرگاه غیر همسطح می گویند .
56- هرگاه دو شاهراه یکدیگر را قطع کنند و حجم ترافیکی که عمل گردش به چپ را انجام می دهند، چندان زیاد نباشد،از این نوع تقاطع استفاده می شود .
57- بلوار خاکی وسط آزادراه، رفیوژ ؛ حد فاصل لبه های داخلی سواره روها در راههای جداشده، میانه نامیده می شود.میانه راه جهت جداسازی دو جهت جریان ترافیک مخالف، توسعه راه، افزایش خطوط عبور در آینده، به حداقل رساندن اثرات تابش نور چراغ های مقابل در شب و… می باشد .
58- خطوط عبوری اصلی، باندهای اصلی .
59- شیبراهه ، قطعه راه شیبدار اتصالی به مسیر اصلی .
60- پایه ی کناری؛ تکیه گاه؛ عضو نسبتا حجیم سازه ای که معمولا از جنس بتن می باشد و در انتهای پل یا قوس قرار دارد. وظیفه کوله پشتیبانی یا مهار پل یا قوس در مقابل حرکت می باشد.
61- پل قوسی با عبورگاه پایین تر از قوس .
62- پل قوسی عرشه ای، پل قوسی با عبورگاه بالاتر از قوس .
63- پل قوسی ای که گذر عابر پیاده در آن در یک ارتفاع نیمه راه بین قاعده و تاج آن جریان پیدا می کند .
64- پلی که در آن عبورگاه از طریق یک سری عناصر آویخته قائم به کابل اصلی یکسره متکی بر پایه ها، متصل و آویخته است .
65- پایه ی کناری؛ تکیه گاه؛ عضو نسبتا حجیم سازه ای که معمولا از جنس بتن می باشد و در انتهای پل یا قوس قرار دارد. وظیفه کوله پشتیبانی یا مهار پل یا قوس در مقابل حرکت می باشد.
66- بلوک بتنی حجیمی که در زمین دفن می کنند تا به عنوان تکیه گاه انتهایی پل، کابل پل معلق به آن مهار شود .
67- پل کابلی که در کابل ها مستقیما عرشه را به پایه های مرکزی متصل می کنند. در این نوع پل بر خلاف پل معلق عناصر آویز قائم وجود

متن کامل در سایت homatez.com