مقاله درباره واگن، کشتی، دکل، لکوموتیو، ریل، آینه، بادبان،

ندارد .
68- پل کابلی ترکه ای که در آن کابل های نگهدارنده عرشه، به صورت شعاعی به پایه مرکزی متصل می شوند.
69- پل کابلی ترکه ای که در آن کابل های نگهدارنده عرشه، به صورت موازی به پایه مرکزی متصل می شوند .
70- پل وزنه ای تک لنگه، پل باسکولی (قپانی) تک دهانه .
71- نوعی پل متحرک و موقتی از قطعات پیش ساخته شده .
72- پل وزنه ای دو لنگه، پل باسکولی (قپانی) دو دهانه .
73- لکوموتیو، واحد محرک قطار می باشد که باید نیروی کششی لازم جهت غلبه بر نیروهای مقاوم حرکت قطار را تامین کند. لکوموتیوها شامل انواع مختلفی نظیر بخاری، توربینی، دیزلی،دیزل-الکتریک و برقی (الکتریکی) می باشند. در لکوموتیوهای برقی قدرت مورد نیاز لکوموتیو، در منبع تولید قدرتی که در خارج لکوموتیو است، تهیه و از طریق خطوط انتقال قدرت به شبکه ریلی و نهایتا لکوموتیو رسانده می شود .
74- قلاب اتوماتیک کشش؛ برای اتصال و انفصال وسائط نقلیه ریلی تشکیل دهنده ی قطارها به یکدیگر و جهت انتقال نیروهای فی ما بین آنها از قلاب کشش استفاده می شود .
75- نرده ی جلوی لکوموتیو که اشیاء روی ریل را به کنار پرتاب می کند .
76- واگن درجه دو، واگن سالنی .
77- واگن کوپه ای، واگن درجه یک .
78- جدول برنامه حرکت قطارها .
79- سپر آخر خط واگن و لکوموتیو .
80- ایستگاه کار مانوری، محوطه تعمیرگاه راه آهن؛ در ایستگاه های مانوری تپه دار، عملیاتی از جمله: تعویض لکوموتیوها، قبول و اعزام قطارهای عبوری بدون مانور، تعویض رانندگان و ترمزبانان، تفکیک کانتینرها، سرویس دهی لکوموتیوها، بازدید آلات نقاله، تفکیک واگن ها،شستشو و تعمیر واگن ها وغیره انجام می پذیرد .
81- منطقه تقسیم مسیر قطارها، گروه خط مانور قطارها، منطقه فنی، منطقه کار .
82- محوطه قبول بارهای رسیده، خط قبول .
83- گذرگاه زیرزمینی عابر پیاده .
84- چوب بستی که بر فراز خط آهن نصب می شود و برای بارگیری و یا نصب علائم راهنمایی از آن استفاده می شود .
85- میخی که با آن ریل راه آهن را به تراورس می کوبند .
86- اجزاء فولادی که جهت اتصال انتهای ریل ها به همدیگر و نگهداشتن آنها به طور دقیق، یکسان و محکم به کار می روند .
87- کلید کنترل از راه دور، سوزن تغییر خط (انشعاب ریل) از راه دور .
88- دستگاه محرکه سوزن .
89- تغییر دستی ریل های سوزن .
90- ریل هادی جهت بردن طوقه چرخ ها بر روی ریل اصلی .
91- لکوموتیو دیزل-الکتریک؛ لکوموتیو واحد محرک قطار می باشد که باید نیروی کششی لازم جهت غلبه بر نیروهای مقاوم حرکت قطار را تامین کند. لکوموتیوها شامل انواع مختلفی نظیر بخاری، توربینی، ذیزلی،دیزل-الکتریک و برقی(الکتریکی) می باشند. لکوموتیو های دیزل الکتریکی اساساً در راه آهن های سراسری و بین شهری مورد استفاده قرار می گیرد. لکوموتیوهای موجود در راه آهن ایران عمدتاً از این نوع می باشد .
92- شامل وسایل کنترلی مانند فرمان رگلاتور، ترمزهای سه دنده مخصوص لکوموتیو و شش دنده برای قطار، کلیدها و نشان دهنده ها می باشد .
93- سر جفتگر، کله گاوی قلاب اتوماتیک؛ برای اتصال و انفصال وسائط نقلیه ریلی تشکیل دهنده ی قطارها به یکدیگر و جهت انتقال نیروهای فی ما بین آنها از قلاب کشش استفاده می شود .
94- نرده ی جلوی لکوموتیو که اشیاء روی ریل را به کنار پرتاب می کند .
95- برای جلوگیری از لغزندگی و درجازدن چرخ ها چند جعبه مخصوص شن و ماسه در چهار طرف بوژی ها نصب شده است .
96- مصرف اصلی مخزن هوای فشرده در سیستم ترمز لکوموتیو می باشد .
97- بوژی وسائط نقلیه ریلی، سازه ای فلزی است که بدنه اصلی واگن ها یا لکوموتیوها برروی آن قرار گرفته و بر روی ریل حرکت می کند. بوژی شامل اجزاء اصلی : چرخ-محورها،جعبه یاتاقان سر محور، قاب بوژی، گهواره بوژی، سیستم تعلیق و…می باشد .
98- سر جفتگر، کله گاوی قلاب اتوماتیک؛ برای اتصال و انفصال وسائط نقلیه ریلی تشکیل دهندهی قطارها به یکدیگر و جهت انتقال نیروهای فی ما بین آنها از قلاب کشش استفاده می شود .
99- تقاطع همسطح ریلی – جاده ای .
100- واگن کف قیف دار سوخت، واگن تخلیه از زیر سوخت .
101- واگن تخلیه قیفی شن کش، واگن ته ریز سنگ معدن (شن کش) .
102- واگن دوش بری، واگن حمل یدک و دیگر وسایل نقلیه .
103- آخرین واگن یک قطار باری که دارای آشپزخانه و امکانات استراحت برای مأمورین قطار می باشد. امروزه این نوع واگن منسوخ شده است .

حمل و نقل دریایی
Almored-AL Mareeiحمل ونقل دریایی(برای مشاهدهی تصویر صفحات دکمهی Ctrl را فشار داده و چپ کلیک کنید)

2-1-2-1. پی نوشت
1- منظور از تجهیزات، بکسل ها و طناب ها، سیم ها، خفتهای پیچی و سایر وسائی که از آنها برای نگهداری و حمایت دکلها و سایر اسکلتهای روی پلها استفاده می شود، می باشد .
2- دیرک افقی دکل، تیرچه افقی، تیر عرضی، تیر فرعی .
3- میله ای مایل در بالای عقب دکل جهت بالابردن پرچم، بازوی نگهدارنده .
4- بازوی نگهدار بادبان، میله افقی، تیرچه (دیرک) افقی نگهدار بادبان، تیر افقی که برای آویزان کردن بادبان مورد استفاده قرار می گیرد .
5- دومین دکل کشتی از عرشه .
6- طناب مهار طولی، طناب مهار کشتی، کابل یا طناب سنگین برای مهار و نگهداری دکل کشتی .
7- دیرک بزرگی که از سینه کشتی های بادبانی بیرون زده است و برای مهار بادبان ها و دکل اصلی مورد استفاده قرار می گیرد .
8- بالابر مخصوص قایق، ناوچه آویز ، تیرهای سرخمی که قایق های کشتی را از آنها می آویزند یا بالا و پایین می برند .
9- این قایق ها روی کشتی نصب می شوند و در صورت بروز حریق یا خطرات دیگر بوسیله یک سطح شیب دار آب اندازی می شوند .
10- ریل عرشه، نرده عرشه ، دیواره حائل، در عرشه فوقانی در اطراف برای جلوگیری از سقوط افراد یا اشیاء به دریا از ریل یا حفاظ استفاده می شود .
11- تکه پارچه هایی از جنس برزنت، کتان و غیره در ابعاد و شکلهای مختلف که بر روی دکل های کشتی ها و قایق ها نصب گردیده و در صورت وزیدن باد،کشتی و قایق بوسیله آن حرکت می نماید.
12- بادبان سه گوش که یک طرف آن به دکل و طرف تحتانی آن به میله دکل وصل است .
13- بادبان مثلثی(سه گوش) جلویی مخصوص هدایت کشتی .
14- بادبان مثلثی(سه گوش) جلویی بیرونی .
15- بادبان مثلثی(سه گوش) جلویی میانی .
16- بادبان مثلثی(سه گوش) جلویی درونی .
17- طنابهایی که به دو گوشه تحتانی بادبان وصل شده و در افراشتن یا جمع کردن آن به کار می روند .
18- طناب یا ریسمانی که از آن برای بالابردن پرچم های مخابراتی استفاده می شود .
19- نوعی کشتی بادی دودکله و کوچک که دکل سینه آن، دکل اصلی به شمار می رود .
20- کشتی وال گیری، ناو نهنگ گیری .
21- نوعی کشتی بادبانی که دارای دو دکل و دو بادبان بوده که یکی در جلو و دیگری در عقب نصب گردیده است که دکل عقبی ، دکل اصلی به شمار می رود.
22- وسیله ای سنگین و فلزی که با اتصال به یک زنجیر یا سیم، کشتی یا بویه را در محل خود در دریا مهار کرده و مانع از حرکت کشتی به علت جریان آب،باد و موج از محل خود می گردد .
23- لنگر چتری، وسیله ای است که معمولا از چوب و برزنت درست می شود و در مواقع خرابی هوا و وجود موج های سنگین و در زمانی که کشتی در لنگر است، برای ثابت نگهداشتن سینه بوسیله طناب به آب داده می شود .
24- تجهیزات کمک ناوبری، علم یافتن نقطه ی فعلی در کشتی و هواپیما و هدایت آن ها از نقطه ای به نقطه ی دیگر را ناوبری گویند. روشهای مختلفی در ناوبری مورد استفاده قرار می گیرد نظیر؛ ناوبری نجومی، ناوبری مخابراتی، ناوبری اینرسی و ….
25- مسافت سنج دریایی؛ سکستانت وسیله اندازه گیری در دریانوردی است. ساده ترین استفاده آن تعیین ارتفاع اجرام سماوی است. از اندازه گیری ارتفاع اجرام در زمانهای معین می توان موقعیت جغرافیایی ناظر را تعیین کرد. در سکستانت، دو آینه به چهارچوبی که دارای یک دسته است، متصلند. آینه اول یا آینه شاخص به اهرمی متصل است که این اهرم حول محوری که از سطح اندود شده آینه می گذرد، می چرخد. در انتهای دیگر این اهرم، یک ورنیه قرار دارد که زاویه آینه شاخص را بر روی قوس درجه بندی شده ای می خواند. آینه دوم که به آینه افق مرسوم است، به دو نیم شده است، نیمه بالائی آن شفاف و نیمه پائین اندود شده می باشد. هنگامی که سطوح آینه های شاخص و افق موازیند. هر دو، تصویر یکنواختی از افق ارائه می کنند. با تنظیم اهرمی که آینه شاخص بر آن نصب شده می توان دو تصویر را بر یکدیگر منطبق کرد. بدین ترتیب ارتفاع جسم مورد نظر را می توان از روی ورنیه خواند.
26- این آینه دوگانه است، نیمی از آن آینه و نیمی از آن عدسی است. وظیفه آن تطبیق تصویر جرم بر روی افق ظاهری است و موجب می شود ناظر تمام افق را در خطی مستقیم ببیند .
27- آینه ای است که باید همیشه به سمت جرم آسمانی باشد و نور را از جرم به سوی آینه افقی باز می تاباند .
28- اهرم شاخص، قسمت متحرک سکستانت می باشد که میزان ارتفاع جرم سماوی را نشان می دهد .
29- کمان درجه بندی شده؛ یک کمان 60 درجه می باشد که به اندازه 60 درجه کمانی تقسیم بندی

متن کامل در سایت homatez.com