— (534)

lefttopدانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات کرمانشاه
دانشکده علوم انسانی، گروه مشاوره و راهنمایی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مشاوره و راهنمایی (M.A)
عنوان:
بررسی رابطه بین روابط موضوعی با سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی
استاد راهنما:
دکتر محمد جواد کرم افروز
استاد مشاور:
دکتر محمود دهقانی
نگارش:
نسرین حیدری دولت آبادی
تابستان 92

فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
فصل یکم: کلیات تحقیق
TOC o “1-4” h z u بیان مسئله: PAGEREF _Toc366289762 h 4اهمیت و ضرورت پژوهش: PAGEREF _Toc366289763 h 8اهداف پژوهش: PAGEREF _Toc366289764 h 10هدف اصلی : PAGEREF _Toc366289765 h 10اهداف فرعی PAGEREF _Toc366289766 h 10فرضیه‌های پژوهش: PAGEREF _Toc366289767 h 10سوال های پژوهش: PAGEREF _Toc366289768 h 11معرفی متغیرهای پژوهش: PAGEREF _Toc366289769 h 11تعاریف مفهومی وعملیاتی متغیرها: PAGEREF _Toc366289770 h 11روابط موضوعی: PAGEREF _Toc366289771 h 11بیگانگی PAGEREF _Toc366289772 h 12دلبستگی ناایمن: PAGEREF _Toc366289773 h 13خودمیان بینی PAGEREF _Toc366289774 h 13بی‌کفایتی اجتماعی PAGEREF _Toc366289775 h 14سازگاری PAGEREF _Toc366289776 h 14سازگاری عاطفی PAGEREF _Toc366289777 h 14سازگاری اجتماعی PAGEREF _Toc366289778 h 15سازگاری آموزشی PAGEREF _Toc366289779 h 15فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
مقدمه فصل دوم: PAGEREF _Toc366289780 h 17تعاریف روابط موضوعی: PAGEREF _Toc366289781 h 18موضوع‌های جزیی و موضوع‌های کلی PAGEREF _Toc366289782 h 19نظریه‌های گوناگون در باب روابط موضوعی: PAGEREF _Toc366289783 h 20نظریه پردازان روابط موضوعی: PAGEREF _Toc366289784 h 20زیگموند فروید: PAGEREF _Toc366289785 h 21نظریه انا فروید PAGEREF _Toc366289786 h 22نظریه رنه اشپیتز PAGEREF _Toc366289787 h 23مرحله‌ی اول: مرحله بدون موضوعی PAGEREF _Toc366289788 h 23مرحله‌ی دوم: مرحله پیش- موضوعی یا در راه موضوع PAGEREF _Toc366289789 h 24مرحله ی سوم :مرحله‌ی موضوع لیبیدویی به معنای دقیق کلمه PAGEREF _Toc366289790 h 25نظریه ملانی کلاین PAGEREF _Toc366289791 h 26مفاهیم اصلی نظریه‌ی کلاین PAGEREF _Toc366289792 h 26نظریه و.ر.د فیربرن PAGEREF _Toc366289793 h 35مفاهیم اصلی نظریه ی فیربرن PAGEREF _Toc366289794 h 35نظریه‌ی د.و.وینی کات PAGEREF _Toc366289795 h 42مفاهیم اصلی نظریه ی وینی کات PAGEREF _Toc366289796 h 42نظریه روابط موضوعی هری گانتریپ PAGEREF _Toc366289797 h 52ایگوی بازگشتی PAGEREF _Toc366289798 h 53نظریه روابط موضوعی ادیث یاکوبسن: PAGEREF _Toc366289799 h 53مفاهیم اصلی نظریه‌ی یاکوبسن PAGEREF _Toc366289800 h 54نظریه روابط موضوعی مارگارت ماهلر PAGEREF _Toc366289801 h 56مفاهیم اصلی در نظریه ی ماهلر PAGEREF _Toc366289802 h 57نظریه ی روابط موضوعی اتو کرنبرگ PAGEREF _Toc366289803 h 64موضوع PAGEREF _Toc366289804 h 65نظریه اریک اریکسون PAGEREF _Toc366289805 h 72الگوی زیستی – روانی -اجتماعی PAGEREF _Toc366289806 h 73سازگاری: PAGEREF _Toc366289807 h 73تعاریف سازگاری: PAGEREF _Toc366289808 h 74ویژگی افراد به هنجار PAGEREF _Toc366289809 h 79ویژگی های افراد سازگار: PAGEREF _Toc366289810 h 79ریشه نا سازگاری های روانی: PAGEREF _Toc366289811 h 80دیدگاههای کمی و کیفی در مورد ناسازگاری: PAGEREF _Toc366289812 h 80نظریه های گوناگون در باب سازگاری: PAGEREF _Toc366289813 h 81روانکاوی PAGEREF _Toc366289814 h 81درمانهای رفتاری PAGEREF _Toc366289815 h 83درمانهای میان فردی(تحلیل ارتباط محاوره ای) PAGEREF _Toc366289816 h 84دیدگاه ان ال پی: PAGEREF _Toc366289817 h 85پژوهش های خارجی: PAGEREF _Toc366289818 h 85پژوهش‌های داخلی: PAGEREF _Toc366289819 h 96فصل سوم: روش شناسی پژوهش
مقدمه فصل سوم: PAGEREF _Toc366289820 h 100طرح کلی : PAGEREF _Toc366289821 h 100جامعه آماری PAGEREF _Toc366289822 h 101مشخصات نمونه و روش نمونه گیری: PAGEREF _Toc366289823 h 101ابزارهای سنجش: PAGEREF _Toc366289824 h 102الف – آزمون روابط موضوعی بل PAGEREF _Toc366289825 h 102پایایی و روایی آزمون روابط موضوعی : PAGEREF _Toc366289826 h 103شیوه نمره گذاری آزمون روابط موضوعی: PAGEREF _Toc366289827 h 103ب-پرسشنامه سازگاری برای دانش آموزان دبیرستانی: PAGEREF _Toc366289828 h 104پایایی و روایی پرسشنامه : PAGEREF _Toc366289829 h 104ضریب پایایی پرسشنامه PAGEREF _Toc366289830 h 104شیوه نمره گذاری پرسشنامه سازگاری : PAGEREF _Toc366289831 h 106نحوه جمع آوری داده ها: PAGEREF _Toc366289832 h 106روش تحلیل داده ها PAGEREF _Toc366289833 h 106فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها
تحلیل داده‌های کمی از زاویه توصیفی PAGEREF _Toc366289834 h 108تحلیل داده‌های کمی از زاویه استنباطی PAGEREF _Toc366289835 h 117یافته‌های مربوط به فرضیه شماره 1 PAGEREF _Toc366289836 h 117یافته های مربوط به فرضیه شماره 2 PAGEREF _Toc366289837 h 118یافته های مربوط به فرضیه شماره 3 PAGEREF _Toc366289838 h 119یافته های مربوط به فرضیه شماره 4 PAGEREF _Toc366289839 h 120یافته های مربوط سوال شماره 1 PAGEREF _Toc366289840 h 121یافته های مربوط به سوال شماره 2 PAGEREF _Toc366289841 h 121یافته های مربوط به سوال شماره3 PAGEREF _Toc366289842 h 123یافته های مربوط به سوال شماره4 PAGEREF _Toc366289843 h 124فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری
گزارش یافته ها PAGEREF _Toc366289844 h 129فرضیه شماره 1- PAGEREF _Toc366289845 h 129فرضیه شماره 2- PAGEREF _Toc366289846 h 129فرضیه شماره 3- PAGEREF _Toc366289847 h 130فرضیه شماره 4- PAGEREF _Toc366289848 h 131سوالهای پژوهشی اول،دوم،سوم،جهارم PAGEREF _Toc366289849 h 132نتیجه‌گیری: PAGEREF _Toc366289850 h 132محدودیت‌های پژوهش PAGEREF _Toc366289851 h 133پیشنهاد‌هایی برای پژوهش‌های آتی PAGEREF _Toc366289852 h 134پیشنهادهای کاربردی: PAGEREF _Toc366289853 h 134پیشنهادهای پژوهشی: PAGEREF _Toc366289854 h 135

چکیده
نظریه پردازان روابط موضوعی تصور می‌کنند که ذهن افراد به واسطه تجارب اولیه با مراقبان شکل می گیرد و با رشد و تحول پیچیده تر می شود. همچنین تصور می شود که الگوهای روابط موضوعی اولیه تکرار می‌شوند. بنابر این؛ این الگوها در سراسر زندگی نسبتاً ثابت باقی می‌مانند. آسیب شنا سی بر اساس این الگوهای روابط موضوعی درونی شده تعیین می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین روابط موضوعی و سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی در دختران سال سوم مقطع دبیرستان انجام شده است. روش پژوهش از نوع همبستگی و برای دستیابی به هدف از تعداد 10 دبیرستان دخترانه منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 92-1391، تعداد 235 نفر دانش آموز دختر کلاس سوم، 17-16 ساله به طریق تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه روابط موضوعی بل (BORI) و پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی (AISS)، توسط شرکت کنندگان تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان انجام شد. یافته‌ها نشان دادند بین روابط موضوعی با سازگاری رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد (01/0 p< )از این رو فرضیه مورد تایید است. در رابطه با تاثیر گذاری روابط موضوعی بر سازگاری نتایج نشان دادند روابط موضوعی به طور کلی می‌تواند پیش‌بینی کننده‌ی چگونگی سازگاری باشد(0.42=β، 0.00=sig) . نتیجه گیری یافته های پژوهش حاکی از آن است که روابط موضوعی نقش معناداری در سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی ایفا می‌کند و روابط موضوعی بر سازگاری دانش‌آموزان تاثیر دارد.
واژه‌های کلیدی: روابط موضوعی، سازگاری (عاطفی، اجتماعی، آموزشی)
فصل یکم:
کلیات تحقیق

مقدمه :
مطالعه تحول انسان علمی است که فهم چگونگی و چرایی تغییر افراد را میسر می‌سازد، و اینکه چگونه و چرا به همان وضع باقی می‌مانند، در حالی که پیرتر می‌شوند. (برگر،1997؛ نقل از ساعدی،1382). سازگاری فرایندی است در حال رشد و پویا که شامل توازن بین آن چه افراد می‌خواهند و آن چه جامعه‌شان پذیرا است. به عبارت دیگر سازگاری یک فرایند دو سویه است، از یک طرف فرد به صورت موثر با اجتماع تماس برقرار می‌کند و از طرف دیگر اجتماع نیز ابزارهایی را تدارک می‌‌بیند که فرد از طریق آن‌ها توانایی‌های بالقوه‌ی خویش را واقعیت می‌بخشد، در این تعامل، فرد و جامعه دستخوش تغییر و دگرگونی شده و سازشی نسبتا پایدار به وجود می‌آید(اسلبی و گورا ،1988، نقل از عابدینی 1381) .به طور کلی سازگاری به تسلط فرد بر محیط و احساس کنار آمدن با خود اشاره دارد. هریک از ما به محیط و تغییراتی که در آن روی می‌دهد پاسخ می‌دهیم. از این رو سازگاری مهارتی است که باید آموخته شود ، محیط خانواده (رابطه والد و فرزند ) مدرسه و وسایل ارتباط جمعی در فراهم ساختن امکان یادگیری با محیط نقش و مسئولیت مهمی دارند. محیط خانواده کوچکترین واحد اجتماعی است و در بر گیرنده‌ی عمیق ترین روابط انسانی و اولین محیط برای شکل گیری باورها و تعاملات می باشد. از دیدگاه نظریه پرازان روابط موضوعی تعامل کودک با مادر مهم ترین نقش تعیین کننده تحول روانشناختی محسوب می شود(سادوک،و سادوک2007؛ترجمه رضاعی،1387) زیرا ذهن کودک به وسیله تجربیات اولیه با مراقبین شکل می گیرد. این الگوهای ارتباطی اولیه در طول زندگی ثابت هستند و اختلال در این روابط، آسیب روانی را توضیح می دهد(سیچتی وکوهن،2006؛).به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران حضور هیچ انسانی در زندگی دیگری تصادفی رخ نمی دهد و روابط میان فردی ،آیینه‌ای از توانمندی‌ها و نیز کاستی‌های شخصیت فرد را در برابرش می‌گشاید. مقصود از روابط موضوعی، روابط بین شخصی است. نظریه پردازان روابط موضوعی بر روابط اوایل زندگی متمرکز می‌شوند که اثری دیرپا دارند؛ یعنی اثرات و

متن کامل در سایت homatez.com

About: admin


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *