user8214

16427459652000
دانشگاه شیراز
دانشکده دامپزشکی
نیمسال سال تحصیلی: 92-91شماره پایان نامه: 1402
پایان نامه برای دریافت درجه دکترای عمومی دامپزشکی از دانشگاه شیرازشناسایی اینتگرون‌های کلاس 1 و 2 در جدایه‌های اشریشیاکلای طیور گوشتی استان فارس
به کوشش
محسن کلانتری
این پایان نامه در تاریخ 31/6/1392 با رتبه عالی معادل 75/19 مورد پذیرش هیات داوران قرار گرفت.
هیات داوران:
1- جناب آقای دکتر حسن شریفی یزدی (استاد راهنما و رئیس هیات داوران) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . دانشیار
2- جناب آقای دکتر کرامت اساسی (استاد راهنما و رئیس هیات داوران) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .استاد
3- سرکار خانم دکتر نجمه مصلح (استاد مشاور) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . استادیار
4- جناب آقای دکتر عبدالله درخشنده (استاد مشاور) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . استادیار
معاون پژوهشی دانشکده دامپزشکی رئیس دانشده دامپزشکی
دانشگاه شیراز دانشگاه شیراز
دکتر عبدالحمید میمندی پاریزی دکتر عزیزا... خداکرم تفتی
169989547752000
تقدیم به
خدایی که نزدیک‌تر از من به من است، ذات بی‌همتایی که هر آنچه دارم از فضل اوست
این بنده چه داند که چه می باید جست     داننده تویی هر آنچه دانی آن ده
پروردگاری که هستی مان بخشید و به طریق علم و دانش رهنمونمان شد و به همنشینی رهروان علم و دانش مفتخرمان نمود و خوشه چینی از علم و معرفت را روزیمان ساخت.
به امید آنکه این تحقیق به عنوان تلاشی بس ناچیز مورد قبول ساحت ربوبی‌اش قرار گیرد.
و تقدیم به خانواده عزیزم
پدر بزرگوار و مادر مهربانم:
پدرم، اسوه‌ی صبر و سخاوت، او که من آموخت تا چگونه در عرصه زندگی، ایستادگی را تجربه نمایم.
مادرم، نور چشمانم و گوهر زندگیم، دریای بی کران فداکاری و عشق که وجودم برایش همه رنج بود و وجودش برایم همه مهر.
آن دو فرشته ای که از خواسته هایشان گذشتند، سختی ها را به جان خریدند و خود را سپر بلای مشکلات و ناملایمات کردند تا من به جایگاهی که اکنون در آن ایستاده ام برسم.
خواهرم :
روشنی زندگیم، که همواره برایم الگویی نیک و همراهی همیشگی بوده است. وجودش شادی بخش و صفایش مایه آرامش من است.
برادرانم:
که همواره در طول تحصیل متحمل زحماتم بودند و تکیه گاه من در مواجهه با مشکلات، و وجودشان مایه دلگرمی من می باشد.
استادان فرزانه و فرهیخته ای که در راه کسب علم و معرفت مرا یاری نمودند .
169037064008000و تقدیم به تمام دوستان و همکلاسی‌های ارزشمندم در ورودی 86 : که خاطره‌ی آنها هیچگاه از ذهنم پاک نمی‌شود.
و با تشکر و قدردانی از:
استاد گرانقدر و دلسوز، جناب آقای دکتر حسن شریفی یزدی که سپاسگذاری از ایشان در قالب کلمات نمی‌گنجد. ایشان با تلاشی بی‌دریغ و همراهی دلگرم کننده در طول تمامی مراحل اجرا و نگارش پایان نامه حامی من بودند و به معنای واقعی کلمه فراتر از حد یک استاد پایان‌ نامه، با محبت و صبوری، بی‌چشمداشت مرا یاری نمودند. استادی که نکته های دلاویز و گفته های بلند او ، صحیفه های سخن را  علم پرور نمود و همواره راهنما و راه گشای من در اتمام واکمال پایان نامه بوده است، طوری که قدردانی از زحمات ایشان برایم ممکن نیست و زبانم قاصر است.
استاد فرهیخته و ارجمند، جناب آقای دکتر کرامت اساسی به پاس محبت‌ها و راهنمایی‌های ارزنده و کمک‌های خالصانه ایشان درتمام طول تحصیل اینجانب، بالاخص در مراحل اجرا و نگارش این پایان نامه. استاد عزیزم چگونه سپاس گویم مهربانی و لطف تو را که سرشار از عشق و یقین است. چگونه سپاس گویم تأثیر علم آموزی تو را که چراغ روشن هدایت را بر کلبه ی محقر وجودم فروزان ساخته است. آری در مقابل این همه عظمت و شکوه تو مرا نه توان سپاس است و نه کلام وصف.
استاد گرامی، سرکار خانم دکتر نجمه مصلح به خاطر تمام محبت‌ها و قبول مشاورت، ظرافت نگاه، دقت نظر و نکته‌ بینی و راهنمایی‌ها و همکاری ارزنده ایشان در تصحیح این پایان نامه.
استاد ارجمند، جناب آقای دکتر عبداله درخشنده به پاس قبول مشاورت این پایان نامه و حسن دقت و نکته بینی ایشان در تصحیح این پایان نامه.
استاد گرامی، جناب‌آقای دکتر رعایت جهرمی ریاست محترم جلسه‌ی دفاع از پایان نامه.
جناب آقای دکتر بهمن عبدی که سنگ بنای این کار را پایه گذاری کردند و بدون وجود ایشان طی این مسیر رویایی بیش نبود و بدون مساعدت ایشان، این پروژه به نتیجه مطلوب نمی رسید و ایشان در انجام این پایان نامه دین بزرگی بر گردن اینجانب دارند.
کارمندان آزمایشگاه مرکزی، جناب آقایان محبوبی و شمسایی و سرکار خانم فرش‌نشان که با همکاری بی‌دریغ و صمیمانه خود مرا یاری نمودند.
کارمندان بخش طیور، جناب آقای رضایی و سرکار خانم محمدی که همیشه لطفشان شامل حالم بود.
184277062357000و با تشکر خالصانه خدمت همه کسانی که به نوعی مرا در به انجام رساندن این مهم یاری نموده اند.چکیدهشناسایی اینتگرون های کلاس 1و2 در جدایه های اشریشیاکلای طیور گوشتی استان فارس
اینتگرونها قطعات ژنتیکی باکتریایی هستند که می توانند سبب افزایش جذب و بیان ژن ها (عموما ژنهای مقاومت) در داخل کاستهای ژنی خود شوند. کاست های ژنی که تا امروز در اینتگرون‌ها شناسایی شده اند، معمولا فاکتورهای مقاومت آنتی بیوتیکی را رمزگردانی می کنند. ژنهای مقاومت به هم پیوسته بر روی اینتگرونها (که قطعات ژنتیکی متحرک هستند) مقاومت های دارویی چندگانه را رمزگردانی می کنند و در انتقال مقاومت های دارویی چندگانه بین باکتری ها دخیل هستند. مواجهه با باکتریهای دارای مقاومت چندگانه از طریق زنجیره ی غذایی خطر بالقوه ای برای سلامت انسان است. لذا هدف از این مطالعه شناسایی اینتگرونهای کلاس 1و2 و بررسی فراوانی آنها درجدایه های اشریشیا کولی طیور گوشتی و ارتباط آنها با مقاومت های چندگانه می باشد.
بدین منظور در ابتدا 300 نمونه‌ی اشریشیا کولی از نمونه های مدفوع کلواکی حاصل از 20 فارم طیور گوشتی استان فارس در طی سه مرحله‌ی، یک روزگی، 25-35 روزگی و پایان دوره (قبل کشتار) جداسازی گردید و آزمایش حساسیت آنتی بیوتیکی با استفاده از روش انتشار دیسک انجام شد. در مجموع 139جدایه دارای مقاومت چندگانه (38 نمونه مرحله اول، 55 نمونه مرحله دوم، 46 نمونه مرحله سوم) جهت بررسی حضور ژن های اینتگراز 1 و 2 به عنوان شاخص حضور اینتگرون ها بوسیله PCR مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج نشان داد که هر دو نوع اینتگرون در میان جدایه های مورد مطالعه حاصل از طیور، حضور دارد. به نحوی که فراوانی اینتگراز 1 (7/67% ؛ 139/94)، از فراوانی اینتگراز 2 (9/20% ؛ 139/29) بالاتر بوده و فراوانی حضور همزمان هر دو اینتگراز 6/8% (139/12) تعیین شد. فراوانی اینتگراز 1 در مراحل اول تا سوم نمونه‌گیری به ترتیب 4/68% (38/26)، 7/72% (55/40) و 9/60% (46/28) بدست آمد. فراوانی اینتگراز 2 در مراحل اول تا سوم نمونه گیری به ترتیب 6/2% (36/1)، 5/25% (55/14) و 4/30% (46/14) بود. فراوانی حضور همزمان هر دو اینتگراز طی مراحل اول تا سوم نمونه‌گیری به ترتیب 6/2% (38/1)، 7/12% (55/7) و 7/8% (46/4) تعیین شد. نتایج حاصل از توالی یابی یابی کاست های ژنی نیز حاکی از حضور ژن orfF و 3 نوع ژن مقاومت به تریمتوپریم (dfrA)، استرپتومایسین (aadA) و اریترومایسین (ereA) بود. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که اینتگرون های کلاس 1و2 در جدایه های اشریشیا کولی طیور گوشتی وجود دارد و سبب مقاومت چندگانه در آنها می شود.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه و هدف
1-1- مقدمه1
1-2- فرضیه ها و اهداف طرح4
فصل دوم: کلیات و بررسی منابع موجود
1-2- اشریشیا کولی5
1-1-2-خصوصیات کشت5
2-1-2-خصوصیات بیوشیمیایی6
3-1-2-انتشار و راه های انتقال اشریشیا کولی در طیور6
2-2-آنتی‌بیوتک‌ها8
1-2-2- تعریف8
2-2-2-سابقه تاریخی8
3-2-2-طبقه بندی آنتی‌بیوتیک ها9
4-2-2- استفاده از آنتی بیوتیک در حیوانات مولد غذا 10
1-4-2-2-مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در طیور12
5-2-2- منشاء مقاومت به آنتی بیوتیک15
6-2-2- مکانیسم های مقاومت به آنتی بیوتیک15
1-6-2-2- تغییر یا جایگزینی اهداف دارو16
2-6-2-2-غیرفعالسازی آنزیمی دارو16
عنوان صفحه
3-6-2-2- پمپ‌های خارج کننده دارو از سلول17
4-6-2-2- کاهش جذب دارو17
5-6-2-2- حفاظت از هدف18
6-6-2-2- بدام انداختن دارو18
7-2-2- انتشار مقاومت به آنتی بیوتیک19
1-7-2-2- وراثت عمودی19
2-7-2-2- انتقال افقی20
8-2-2- مکانیسم‌های دخیل در انتقال افقی20
9-2-2- عناصر دخیل در انتقال افقی ژن های مقاومت21
1-9-2-2- پلاسمید‌ها21
2-9-2-2- ترانسپوزونها22
3-9-2-2- اینتگرون‌ها23
10-2- ساختار و ویژگی‌های اینتگرون‌ها23
1-10-2- کلاس 1 اینتگرون‌ها 24
2-10-2- کلاس 2 اینتگرون‌ها26
3-10-2- کلاس 3 اینتگرون‌ها27
4-10-2- سوپر اینتگرون‌های کروموزومی یا کلاس4 27
11-2-کاست ژنی28
1-11-2- تعریف28
2-11-2- انتقال کاست‌های ژنی29
12-2-