مقاله درباره تصادف، تصادفات، معابر، اتومبیل، راننده، مصالح، آسفالت، وسائط

مهم‌ترین آن‌ها سیطره و استیلای نظامی و جنگی بود. (نیکزاد ، 1386، ص 29 )
قبل از اختراع موتور بخار توسط جیمز وات در سال 1768 میلادی بیشتر وسائط نقلیه به کمک نیروی عضلانی و حیوانات به حرکت در می‌آمدند. در سال 1869 نیکولای گانت افسر توپخانه فرانسوی اولین وسیله نقلیه را که با نیروی بخار حرکت می‌کرد ساخت. در سال 1886 وسیله نقلیه‌ای که با نیروی حاصل از گازوئیل حرکت می‌نمود توسط فردی به نام دیملر از کشور آلمان ساخته شد. اختراع این وسائط نقلیه که چندان شباهتی با اتومبیل‌های امروزی نداشت سرآغاز مرحله جدیدی از تمدن بشر را اعلام نمود. بدین ترتیب می‌توان گفت وسائط نقلیه موتوری رفاه اعجاب انگیزی را برای بشر به ارمغان آورده و پیشرفت‌های کنونی بدون تردید هدف این اختراعات است ولی با کمال تأسف باید اذعان نمود که پس از گذشت بیش از یک قرن، این وسائط به ابزاری مخرب تبدیل گشته و هر ساله خسارات سنگین و جبران ناپذیری به جوامع مختلف تحمیل می‌نماید. بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که ضایعات سوانح رانندگی از بدو اختراع تاکنون بیش از ضرر و زیان ناشی از جنگ‌هاست. (رازانی ، 1373 ، ص 1)
معمولاً وسیله سه چرخی که در سال 1886 توسط کارل بنز آلمانی معرفی شد به عنوان اولین اتومبیل با نیروی محرکه موتور احتراق داخلی دانسته می‌شود، پس از آن تولید خودرو با سرعت در اروپا و ایالت متحده توسعه یافت. در سال 1913 وقتی که هندی فورد خط مونتاژ متحرک را برای تولید انبوه فورد خود معرفی کرد پیشرفت انقلابی در نزدیکی دیترویت میشیگان رخ داد. خط تولید چنان هزینه تولید را کاهش داد که آن‌ها می‌توانستند خودروها را با قیمتی عرضه کنند که بخش قابل توجهی از مردم امریکا توان خرید آن را داشتند؛ و این موضوع باعث رشد سریع خردی اتومبیل گردید. همان طور که تعداد خودروها افزایش یافت تعداد تصادفات و تعداد کشته شدگان هم افزایش پیدا کرد. در اولین تصادف منجر به فوت یک زن 44 ساله عابر (در 17 آگوست 1896) بنام خانم بریژیت درسکول در کریستال پالاس لندن جان خود را از دست داد. وی برای تماشای نمایش به همراه دو دخترش به لندن آمده بود. اولین تصادف منجر به فوتی که به خوبی ثبت شده و از آن عکس تهیه گردیده در 25 فوریه 1899 در نزدیکی لندن رخ داد. گزارش کاملی از آن در روزنامه شماره 4 مارس 1899 منتشر گردید. شش مرد در حال سفر با خودرویی بودند که راننده برای کم کردن سرعت خود در سرازیری جاده از ترمز کامل استفاده نمود. این کار باعث شد تایرها از رینگ چرخ جدا شده و در نتیجه چرخ‌ها شکسته شوند؛ خودرو بر روی زمین افتاد و به طور ناگهانی متوقف شد بنابراین قوانین شناخته شده نیوتن تمام شش سرنشین به حرکت خود به جلو ادامه دادند تا اینکه بدن ایشان بر اثر برخورد با جاده و دیگر اشیاء اطراف جاده متوقف شد راننده بلافاصله بر اثر جراحات وارد شده به سرش جان خود را از دست داد و یکی از مسافران نیز بعد از سه روز بیهوشی در بیمارستان جان سپرد. تحقیق در مورد مرگ این دو نفر منجر به تمرکز روی عوامل مهمی شد که مشابه آن نیز امروزه وجود دارد. پرسش‌های بسیاری در مورد مصرف الکل قبل از تصادف توسط راننده صورت گرفت (مقدار بسیار کمی الکل در مدت زیادی قبل از تصادف مصرف شده بود). شاهدان مهارت راننده را تأیید کردند و یکی از آن‌ها اظهار داشت او یک راننده عالی است. به هر حال بنا به شهادت چندین شاهد، پزشک قانونی به هیئت منصفه گفت که به نظر می‌رسد سرعت ماشین بیشتر از حد ایمنی برای سرنشینان و دیگر افراد بوده است. کیفیت تایرها و اسپک‌های چرخ نیز به عنوان عامل جنبی مرگ آن دو نفر تشخیص داده شد. (اسماعیلی، پاک گوهر، 1387، ص 76 اسماعیلی، پاک گوهر، 1387 ، ص 76)
اولین سانحه تصادف بدون تلفات: برخورد یک تراکتور با موتور بخار به دیوار یک باغ در ناحیه آرسنال- پاریس فرانسه در سال 1771. (نیکزاد ، 1386 ، ص 33)
اولین راننده که در تصادف جان خود را از دست داد: 25 فوریه سال 1899 طی تصادف رانندگی در گروهیل هاروی لندن، راننده کشته شد. (نیکزاد ، 1386 ، ص 33)
اولین اتومبیل در سال 1280 شمسی توسط سعد الدوله وزیر مختار ایران در بلژیک برای حاکم وقت (مظفرالدین شاه) خریداری و به وسیله راننده بلژیکی به ایران آورده شد. در بین راه حرکت به طرف تهران به علت عدم آشنایی راننده به راه و فقدان راه های مناسب این اتومبیل در منطقه شمال ایران (جاده رشت به تهران) با کوه برخورد نمود که می‌توان این حادثه را نخستین تصادف خسارتی در ایران دانست. پس از این برخورد به ناچار اتومبیل را با گاری به تهران آورند. این اتومبیل به نام کالسکه بخاری یا دودی سال‌ها بر سر زبان‌ها بود. سایر دولت مردان با پیروی از حاکم وقت اقدام به وارد کردن اتومبیل کردند. در آن موقع اتومبیل یکی از وسائل تشریفاتی به شمار می‌رفت و به نظر می‌رسد که در سال 1300 فقط 200 دستگاه اتومبیل در ایران وجود داشت. در سال 1305 اولین تصادف منجر به فوت ناشی از رانندگی به وقوع پیوست. متوفی درویش خان استاد سه تار بود که در شب چهارشنبه دوم آذر ماه سال 1305 درشکه‌اش در خیابان لاله زار با اتومبیلی تصادف نمود و در اثر ضربه مغزی پس از چند لحظه جان سپرد. بعد از این تصادف هیاهوی زیادی ایجاد شد و نظر مسئولین وقت را به تهیه مقررات مخصوص عبور و مرور وسائط نقلیه بیشتر جلب کرد و برای این منظور در اداره نظمیه، شعبه تأمین عبور و مرور تأسیس شد. (محلوجی ، 1381 ، ص 7) در سال 1309 برای اولین بار اتومبیل‌هایی از نوع سواری فورد از آلمان و چند دستگاه اتوبوس با اتاق فابریکی از نوع برلیه به تهران وارد شد.
در حال حاضر هر سال بیش از یک میلیون نفر بر اثر تصادفات در جاده‌های جهان کشته می‌شوند و همچنان که تعداد خودروها در برخی از کشورهای در حال توسعه بیشتر می‌شود؛ انتظار می‌رود که این تعداد نیز افزایش یابد و احتمالاً تا سال 2020 به دو میلیون نفر خواهد رسید. تصادفات یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سلامتی عمومی در جهان است زیرا قربانیان آن بیشتر جوانان هستند.
2ـ4ـ چهار چوب نظری تحقیق:بررسی‌ها در این زمینه حاکی از آن است که با عنایت به عزم عمومی در کاهش تصادفات، تلاش در جهت بهبود وضعیت راه‌ها که نهایتاً منتج به ترافیک ایمن می‌گردد شدت گرفته، لذا تحقیقات در این باره نیز در سطح جهان از اهمیت بسیاری برخوردار است. کشورها می‌کوشند با انجام تحقیقات گسترده وضعیت روسازی معابر را در جهت ارتقاء ایمنی ترافیک بهبود ببخشند تا از میزان و شدت تصادفات بکاهند. در کشورمان نیز با توجه به بالا بودن میزان تصادفات تحقیقات و تلاش‌های گسترده‌ای برای بهبود وضعیت راه‌ها طی سال‌های اخیر انجام گرفته است. از سویی شهر اصفهان با توجه به مساحت و جمعیت قابل ملاحظه در بین شهرهای کشور و بالطبع دارا بودن سهم زیادی از تصادفات کشور و در اختیار داشتن معابر نامناسب در مقایسه با بعضی شهرهای کشور گزینه مناسب برای انجام این تحقیق می‌باشد. که انتظار می‌رود با انجام این تحقیق گامی در جهت اصلاح معابر و در نتیجه کاهش تصادفات برداشته شود.
2ـ5 ـ فرضیه‌ها:در کشورهای پیشگام در عرصه ایمن نمودن معابر در جهت کاهش تصادفات، انتخاب مصالح مرغوب در جهت بهینه نمودن زیر سازی و روسازی در رأس اقدامات قرار دارد. آمارهای بسیار پایین میزان تصادفات در این کشورها حاکی از تأثیر بالای ایمن شدن معابر در کاهش تصادفات دارد. داشتن مقاومت لغزشی مطلوب که از خصوصیات مهم ایمنی راه می‌باشد نقش بسزایی در کاهش تصادفات در یک منطقه دارد، بنابراین با به‌کارگیری مصالح مرغوب در ساخت آسفالت معابر و ایجاد مقاومت لغزشی مناسب گامی موثر در جهت ایمن نمودن معابر یک منطقه برداشته‌ایم؛ لذا در این تحقیق نیز فرضیات زیر مطرح می‌شود:
1ـ ضریب اصطکاک سطح آسفالت با میزان و وقوع تصادفات در ارتباط است.2ـ نوع مصالح سنگی در تعیین ضریب اصطکاک سطح آسفالت، عامل مهم و مؤثری تلقی می‌گردد.
3ـ ضریب اصطکاک سطح معابر شهری با لاستیک خودروها پارامتر قابل برآوردی است.
2ـ6ـ مدل تحقیق:در این پژوهش، ابتدا معابر دو شهر اصفهان و تهران به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. متغیر مستقل در این دو شهر و دلیل اصلی تیمار بندی، نوع مصالح سنگی میباشد. نوع مصالح سنگی در اصفهان، آهکی و در تهران، سیلیسی-کوارتزی است. معابر منتخب منطقه 21 تهران به عنوان نمونه آماری در شهر تهران و معابر منتخب در شهرستان خمینی شهر، یک معبر روکش شده با آسفالت سربارهای، یک معبر روکش شده با آسفالت لاستیکی و یک معبر روکش شده با آسفالت الیافی، در خروجی مجتمع تولیدی صفه به عنوان نمونه آماری در شهر اصفهان انتخاب شدند. در گام نخست، آزمون خط ترمز بر روی دو نمونه آماری انجام گرفت. نوع خودرو، اثر میزان رطوبت معبر، باد لاستیک و نوع مصالح به کار رفته در معبر به عنوان متغیرهای مستقل ورودی در نظر گرفته شدند.

متن کامل در سایت homatez.com

About: admin