مقاله با موضوع ، ديني، فرهنگ، ارتباطات، چهره، دين، مادي، اينترنت

مورد بررسی قرار داده است و به رسانه های دیگر چه جدید و سنتی اشاره نکرده است.به همین دلیل نمی توان از نتایج این پژوهش استفاده نمود.
نقدی که بر این تحقیقات داخلی وارد است یک مورد این که در بعضی تحقيقات و پژوهش‌ها، آزمون فرضیه‌ها به روشنی مطرح نشده است و مورد دیگر این است که تمام این تحقیقات و پژوهش ها تنها به رسانه (اینترنت) پرداخته اند و به راه هایی برای بالا بردن فرهنگ دینی اشاره نکرده اند به همین دلیل نمی‌توان از نتایج آن ها در مسیر تحقیق استفاده نمود.و مسئله دیگر در تمامي اين پژوهش ها مدت ومیزان استفاده از رسانه ها مورد بررسی قرار نگرفته بود . به همين دليل در پروژه مورد بررسي اين مورد در تحقيق حاضر مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
2-1-2- پژوهش‌هاي پيشين خارجي
به طور کلي در مروري بر مطالعات و تحقيقات انجام شده حاکي از آن است که دوگانگي در عقايد صاحب نظران در زمينه تاثيرات اينترنت است .
1- عقايدي که درباره تاثيرات اينترنت وجود دارد در دو دسته قرار مي‌گيرد عده اي معتقدند که دنياي مجازي پرورش دهنده اشکال جديد روابط الکترونيکي است که تعاملات چهره به چهره را تقويت و تکميل مي‌کند و امکان ارتباط کاربران گمنام در اتاق‌هاي گپ‌زني و بحث و گفتگوي آنان درباره موضوعات مورد علاقه‌شان را موجب مي‌شود و حتي‌گاهي‌اوقات‌چنين برخوردهايي مي‌تواند به ملاقات‌هاي چهره به چهره نيز منجر شود. براين اساس اينترنت شبکه اجتماعي افراد را توسعه مي‌دهد و غني‌تر مي‌کند.از طرف ديگر عده‌اي نيز بر اين باورند که ارتباطات مجازي سبب تعامل کمتر افراد در دنياي مادي مي‌شود و در نتيجه به انزواي افراد مي انجامد در اين شرايط افراد زمان کمتري با خانواده و دوستان خود سپري مي‌کنند روابط فردي کمرنگ و زندگي اجتماعي دچار ضعف و سستي مي‌شود.(کاشاني،1389: 69)
2- برخي تحقيقات بيان کننده تاثير رسانه ها بر ايجاد بافت فرهنگي که انديشه ديني در آن به وقوع مي پيوندد، دارند. اين تحقيق توسط پل سوکاپ ، فرانسيس باکلي و ديويد رابينسون در سال 2001 انجام شد. چنين استدلال نمودند که رسانه ها بر وقت مردم تسلط دارند و تصاوير و مفاهيمي را عرضه مي کنند که مخاطب تحت تحت تاثير آن‌ها قرار مي‌گيرد . اين سيطره رسانه‌ها به خودي خود يک فرهنگ است و به عنوان يک فرهنگ بر چگونگي عملکرد افراد تاثير مي‌گذارند.( پیروز ايزدي،1388: 67)
3-1-2- جمع بندی
در بررسی پژوهش های وتحقیقات مطالعه شده نتیجه کلی که حاصل شده است به شرح ذیل است:
در تمام پژوهش ها و تحقیقات رسانه مورد مطالعه اینترنت بوده است ودرقسمت های قبلی ذکر شد بیشتر به جنبه تغییرات فرهنگی وهویت فرهنگی در استفاده از اینترنت توسط پژوهشگران پرداخته شده است و از سویی اشاره به دیگر رسانه های جدید در ارتقاء یا بالابردن فرهنگ دینی اشاره نشده بود. از طرفی در اکثر اين تحقيقات زمینه روش، آزمون آماری و چارچوب نظری با تحقیق حاضر همخوانی دارند که می توان از نتایج آن ها در طول مسیر تحقیق استفاده نمود.

گفتار دوم: رسانه ها ( جدید و سنتی)
1-2-2 مفهوم رسانه
رسانهدر معنايي عام بر روش يا ابزار فني و يا مادي تغيير شکل پيام به علاماتي دلالتي مي‌کند که مناسب انتقال از يک مجرايي معين هستند اما رسانه در معناي محدودتر به واسطه مادي انتقال علايم مانند هوا يا کاغذ دلالت مي‌کند.
به طور کلي رسانه يک کارگزاري واسطه‌اي است که امکان مي‌دهد ارتباطات اتفاق بيافتد . در معنايي دقيق‌تر رسانه تحولي فناورانه است که بر کانال ، برد و يا سرعت ارتباطات مي‌افزايد. در معناي وسيع تر گفتار، نوشتار، ايما و اشاره، بيان چهره‌اي … را مي‌توان در زمره ابزارهاي ارتباطي گنجاند. هر رسانه اي مي‌تواند کدها را در امتداد يک يا چند کانال منتقل کند. البته در مفهومي ديگر رسانه به معناي رسانه هاي فني و به خصوص رسانه‌هاي گروهي محدود مي‌شود . در ارتباطات گاه از اين واژه براي اشاره به ابزار ارتباط و گاه به شکل هاي فني که اين ابزارها به کمک آنها فعليت بخشيده مي‌شوند به کار مي‌رود.(تام اوسوليوان،1385: 239)امروزه وسايل ارتباط جمعي و رسانه‌ها از مهمترين لوازم زندگي ما شده‌اند و بدون هيچ مانع و محدوديتي خاص مرزهاي جغرافيايي در برگرفته‌اند. امروزه رسانه هاي جديد اصلي‌ترين و مهم ترین راههاي کسب آگاهي، اطلاعات و منابع معرفتي به شمار مي‌آيند.جوامع مختلف براي رسيدن به مقاصدي نظير: اطلاع‌رساني ، تعليم و تعلم ، فرهنگ سازي ، هدايت و راهنمايي، افزايش آگاهي‌هاي اجتماعي و مهمتر از آن جلوگيري از بداخلاقي، از ابعاد و شئون ديني رسانه‌ها استفاده کرده مي‌گيرند. البته در همه اين اهداف، مقاصد تربيتي ديني نهفته است. از سويي، دين يکي از موضوعاتي است که امروزه راه خود را در رسانه ها باز کرده است، اما اين حضور همواره با فراز و نشيب‌هاي تاريخي روبرو بوده که ارتباطي تنگاتنگ با فرهنگ جامعه داشته است و گذشت زمان نشان داد که نه تنها دين و وسايل ارتباط جمعي با يکديگر ناسازگاري ندارند بلکه دين نياز واقعي انسان‌هاست که آنها در هر گوشه زندگي آن را جستجو مي‌کنند.
امروزه اکثر رسانه ها از دست‌اندرکاران اصلی انتقال و آموزش مفاهيم ديني هستند و با وجود مشکلاتي که در مسير آنها وجود دارد مخاطبان بسياري را به خود جلب مي‌کنند. اگر رسانه شناخت درستي از اهداف و سياستگذاري‌هاي فرهنگي جامعه نداشته باشند و يا در نسبت خود با دين و اهداف ديني دچار خطا شوند بحران فرهنگي و عقيدتي غير قابل جبراني را خواهند ساخت که اين مسئله باعث مي‌شود جوانان و دانشجويان جامعه را از اخلاق و آرمانها دور کند و آن ها را به قهقرا بکشاند.
به همين دليل نقش رسانه ها در تبليغ انديشه‌هاي ديني و اخلاقي الزاماً مي‌بايست با شناخت از مفهوم جامعه ديني و عمق انديشه هاي ديني باشد تا به خرافه‌گرايي و ترويج انديشه‌هاي ظاهري کشيده نشود و جامعه و جوانان دچار بحران نشوند.
ارتباطات جمعي اصلي‌ترين ارتباطات انساني در جهان معاصر است که به يمن ظهور فناوري هاي نوين ارتباطي امکان وقوع يافته است. رسانه‌هاي جمعي بويژه رسانه هاي الکترونيک با قدرت فزاينده نقش محوري و منحصر به فردي در فرهنگ سازي ، اطلاع رساني، آموزش ، سرگرمي و گذران اوقات فراغت، انتقال ميراث فرهنگي از نسلي به نسلي، تبليغات و… ايفاد مي کنند. راديو – تلويزيون- ماهواره- شبکه هاي اجتماعي برجسته‌ترين مصاديق رسانه هاي جمعي مورد استفاده عموم هستند که همه جوامع معاصر هر چند با نسبت‌هاي متفاوت از آن برخوردارند.
دنیس مک کوئيل1 انديشمند ارتباطات در کتاب “درآمدی بر نظریه های ارتباطات جمعی “تشريح ويژگي‌هاي اين نوع ارتباط را با توجه به الگوي غالب رسانه‌اي غرب، در بياني تفضيلي مي‌نويسد: منبع يک فرد واحد نيست، بلکه سازماني است رسمي و فرستنده اغلب ارتباط‌سازي است حرفه‌اي، پيام منحصر به فرد، متغير و غير قابل پيش‌بيني نيست، بلکه معمولاً ساخته و پرداخته به معيار شده و تکثير شده است. پيام همچنين ثمره کار و کالايي داراي ارزش مبادله است و گوشه چشمي نمادين به ارزش مصرف دارد رابطه ميان فرستنده و گيرنده یک جهتي و به ندرت دو طرفه، ضرورتاً غير شخصي و اغلب مستقل از اخلاق و قابل پيش بيني است؛ (دنیس مک کوئیل،1382: 25)به اين معنا که معمولاً فرستنده مسئوليت خاص پيام به روي افراد را بر عهده نمي‌گيرد، او فقط پيام را در مقابل پول يا توجه مبادله مي‌کند، غير شخصي بودن تا حدودي از فاصله فيزيکي و اجتماعي بودن ميان فرستنده و گيرنده ناشي مي شود و تا حدودي از غير شخصي بودن نقش ارتباط ساز جمعي که معمولاً تحت سيطره هنجارهاي بي طرفي و فاصله‌گذاري قرار دارد، متاثر است. فاصله اجتماعي موجود به ايجاد رابطه‌اي نامتقارن مي‌انجامد؛ زيرا فرستنده هرچند به طور رسمي از هيچ قدرت و اختياري در مورد گيرنده برخوردار نيست اما معمولاً منابع، احترام، مهارت و اقتدار بيشتري در اختيار دارد.
-2857531114900
1- Mc Quail

گيرنده بخشي از گروه بزرگ مخاطبان است تجارت مشترکي با ديگران دارد و واکنش‌هاي او قابل پيش‌بيني و الگودار است ارتباط جمعي اغلب در برگيرنده تماس همزمان بين فرستنده و گيرندگان بسيار است که تاثيري فوري و در سطح بسيار گسترده را امکان‌پذير مي‌کند و پاسخ فوري تعداد زيادي از مردم را در يک لحظه در پي دارد.(دنيس مک کوئيل، 1382: 59) مهمترين کارکرد رسانه در سپهر عام، توليد، اقتباس، توزيع و انتشار عناصر فرهنگي از جمله عناصر ديني در قالبهاي مختلف و بازخواني، بازتوليد، باز تفسير، نقد، باز چينش، تقويت و احياناً تضعيف آنها در شاکله فرهنگي، افکار عمومي، ناخودآگاه جمعي، ساختارهاي شخصيتي، کانون‌هاي فرهنگي و نهادها و خرده نظام‌هاي اجتماعي است.
جايگاه برجسته، اعتبار و اعتمادسنجي ، پوشش

متن کامل در سایت homatez.com