مقاله با موضوع ، دینی، فرهنگ، ارتباطات، چهره، دین، مادی، اینترنت

مورد بررسی قرار داده است و به رسانه های دیگر چه جدید و سنتی اشاره نکرده است.به همین دلیل نمی توان از نتایج این پژوهش استفاده نمود.
نقدی که بر این تحقیقات داخلی وارد است یک مورد این که در بعضی تحقیقات و پژوهش‌ها، آزمون فرضیه‌ها به روشنی مطرح نشده است و مورد دیگر این است که تمام این تحقیقات و پژوهش ها تنها به رسانه (اینترنت) پرداخته اند و به راه هایی برای بالا بردن فرهنگ دینی اشاره نکرده اند به همین دلیل نمی‌توان از نتایج آن ها در مسیر تحقیق استفاده نمود.و مسئله دیگر در تمامی این پژوهش ها مدت ومیزان استفاده از رسانه ها مورد بررسی قرار نگرفته بود . به همین دلیل در پروژه مورد بررسی این مورد در تحقیق حاضر مورد بررسی قرار می‌گیرد.
2-1-2- پژوهش‌های پیشین خارجی
به طور کلی در مروری بر مطالعات و تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که دوگانگی در عقاید صاحب نظران در زمینه تاثیرات اینترنت است .
1- عقایدی که درباره تاثیرات اینترنت وجود دارد در دو دسته قرار می‌گیرد عده ای معتقدند که دنیای مجازی پرورش دهنده اشکال جدید روابط الکترونیکی است که تعاملات چهره به چهره را تقویت و تکمیل می‌کند و امکان ارتباط کاربران گمنام در اتاق‌های گپ‌زنی و بحث و گفتگوی آنان درباره موضوعات مورد علاقه‌شان را موجب می‌شود و حتی‌گاهی‌اوقات‌چنین برخوردهایی می‌تواند به ملاقات‌های چهره به چهره نیز منجر شود. براین اساس اینترنت شبکه اجتماعی افراد را توسعه می‌دهد و غنی‌تر می‌کند.از طرف دیگر عده‌ای نیز بر این باورند که ارتباطات مجازی سبب تعامل کمتر افراد در دنیای مادی می‌شود و در نتیجه به انزوای افراد می انجامد در این شرایط افراد زمان کمتری با خانواده و دوستان خود سپری می‌کنند روابط فردی کمرنگ و زندگی اجتماعی دچار ضعف و سستی می‌شود.(کاشانی،1389: 69)
2- برخی تحقیقات بیان کننده تاثیر رسانه ها بر ایجاد بافت فرهنگی که اندیشه دینی در آن به وقوع می پیوندد، دارند. این تحقیق توسط پل سوکاپ ، فرانسیس باکلی و دیوید رابینسون در سال 2001 انجام شد. چنین استدلال نمودند که رسانه ها بر وقت مردم تسلط دارند و تصاویر و مفاهیمی را عرضه می کنند که مخاطب تحت تحت تاثیر آن‌ها قرار می‌گیرد . این سیطره رسانه‌ها به خودی خود یک فرهنگ است و به عنوان یک فرهنگ بر چگونگی عملکرد افراد تاثیر می‌گذارند.( پیروز ایزدی،1388: 67)
3-1-2- جمع بندی
در بررسی پژوهش های وتحقیقات مطالعه شده نتیجه کلی که حاصل شده است به شرح ذیل است:
در تمام پژوهش ها و تحقیقات رسانه مورد مطالعه اینترنت بوده است ودرقسمت های قبلی ذکر شد بیشتر به جنبه تغییرات فرهنگی وهویت فرهنگی در استفاده از اینترنت توسط پژوهشگران پرداخته شده است و از سویی اشاره به دیگر رسانه های جدید در ارتقاء یا بالابردن فرهنگ دینی اشاره نشده بود. از طرفی در اکثر این تحقیقات زمینه روش، آزمون آماری و چارچوب نظری با تحقیق حاضر همخوانی دارند که می توان از نتایج آن ها در طول مسیر تحقیق استفاده نمود.

گفتار دوم: رسانه ها ( جدید و سنتی)
1-2-2 مفهوم رسانه
رسانهدر معنایی عام بر روش یا ابزار فنی و یا مادی تغییر شکل پیام به علاماتی دلالتی می‌کند که مناسب انتقال از یک مجرایی معین هستند اما رسانه در معنای محدودتر به واسطه مادی انتقال علایم مانند هوا یا کاغذ دلالت می‌کند.
به طور کلی رسانه یک کارگزاری واسطه‌ای است که امکان می‌دهد ارتباطات اتفاق بیافتد . در معنایی دقیق‌تر رسانه تحولی فناورانه است که بر کانال ، برد و یا سرعت ارتباطات می‌افزاید. در معنای وسیع تر گفتار، نوشتار، ایما و اشاره، بیان چهره‌ای … را می‌توان در زمره ابزارهای ارتباطی گنجاند. هر رسانه ای می‌تواند کدها را در امتداد یک یا چند کانال منتقل کند. البته در مفهومی دیگر رسانه به معنای رسانه های فنی و به خصوص رسانه‌های گروهی محدود می‌شود . در ارتباطات گاه از این واژه برای اشاره به ابزار ارتباط و گاه به شکل های فنی که این ابزارها به کمک آنها فعلیت بخشیده می‌شوند به کار می‌رود.(تام اوسولیوان،1385: 239)امروزه وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌ها از مهمترین لوازم زندگی ما شده‌اند و بدون هیچ مانع و محدودیتی خاص مرزهای جغرافیایی در برگرفته‌اند. امروزه رسانه های جدید اصلی‌ترین و مهم ترین راههای کسب آگاهی، اطلاعات و منابع معرفتی به شمار می‌آیند.جوامع مختلف برای رسیدن به مقاصدی نظیر: اطلاع‌رسانی ، تعلیم و تعلم ، فرهنگ سازی ، هدایت و راهنمایی، افزایش آگاهی‌های اجتماعی و مهمتر از آن جلوگیری از بداخلاقی، از ابعاد و شئون دینی رسانه‌ها استفاده کرده می‌گیرند. البته در همه این اهداف، مقاصد تربیتی دینی نهفته است. از سویی، دین یکی از موضوعاتی است که امروزه راه خود را در رسانه ها باز کرده است، اما این حضور همواره با فراز و نشیب‌های تاریخی روبرو بوده که ارتباطی تنگاتنگ با فرهنگ جامعه داشته است و گذشت زمان نشان داد که نه تنها دین و وسایل ارتباط جمعی با یکدیگر ناسازگاری ندارند بلکه دین نیاز واقعی انسان‌هاست که آنها در هر گوشه زندگی آن را جستجو می‌کنند.
امروزه اکثر رسانه ها از دست‌اندرکاران اصلی انتقال و آموزش مفاهیم دینی هستند و با وجود مشکلاتی که در مسیر آنها وجود دارد مخاطبان بسیاری را به خود جلب می‌کنند. اگر رسانه شناخت درستی از اهداف و سیاستگذاری‌های فرهنگی جامعه نداشته باشند و یا در نسبت خود با دین و اهداف دینی دچار خطا شوند بحران فرهنگی و عقیدتی غیر قابل جبرانی را خواهند ساخت که این مسئله باعث می‌شود جوانان و دانشجویان جامعه را از اخلاق و آرمانها دور کند و آن ها را به قهقرا بکشاند.
به همین دلیل نقش رسانه ها در تبلیغ اندیشه‌های دینی و اخلاقی الزاماً می‌بایست با شناخت از مفهوم جامعه دینی و عمق اندیشه های دینی باشد تا به خرافه‌گرایی و ترویج اندیشه‌های ظاهری کشیده نشود و جامعه و جوانان دچار بحران نشوند.
ارتباطات جمعی اصلی‌ترین ارتباطات انسانی در جهان معاصر است که به یمن ظهور فناوری های نوین ارتباطی امکان وقوع یافته است. رسانه‌های جمعی بویژه رسانه های الکترونیک با قدرت فزاینده نقش محوری و منحصر به فردی در فرهنگ سازی ، اطلاع رسانی، آموزش ، سرگرمی و گذران اوقات فراغت، انتقال میراث فرهنگی از نسلی به نسلی، تبلیغات و… ایفاد می کنند. رادیو – تلویزیون- ماهواره- شبکه های اجتماعی برجسته‌ترین مصادیق رسانه های جمعی مورد استفاده عموم هستند که همه جوامع معاصر هر چند با نسبت‌های متفاوت از آن برخوردارند.
دنیس مک کوئیل1 اندیشمند ارتباطات در کتاب “درآمدی بر نظریه های ارتباطات جمعی “تشریح ویژگی‌های این نوع ارتباط را با توجه به الگوی غالب رسانه‌ای غرب، در بیانی تفضیلی می‌نویسد: منبع یک فرد واحد نیست، بلکه سازمانی است رسمی و فرستنده اغلب ارتباط‌سازی است حرفه‌ای، پیام منحصر به فرد، متغیر و غیر قابل پیش‌بینی نیست، بلکه معمولاً ساخته و پرداخته به معیار شده و تکثیر شده است. پیام همچنین ثمره کار و کالایی دارای ارزش مبادله است و گوشه چشمی نمادین به ارزش مصرف دارد رابطه میان فرستنده و گیرنده یک جهتی و به ندرت دو طرفه، ضرورتاً غیر شخصی و اغلب مستقل از اخلاق و قابل پیش بینی است؛ (دنیس مک کوئیل،1382: 25)به این معنا که معمولاً فرستنده مسئولیت خاص پیام به روی افراد را بر عهده نمی‌گیرد، او فقط پیام را در مقابل پول یا توجه مبادله می‌کند، غیر شخصی بودن تا حدودی از فاصله فیزیکی و اجتماعی بودن میان فرستنده و گیرنده ناشی می شود و تا حدودی از غیر شخصی بودن نقش ارتباط ساز جمعی که معمولاً تحت سیطره هنجارهای بی طرفی و فاصله‌گذاری قرار دارد، متاثر است. فاصله اجتماعی موجود به ایجاد رابطه‌ای نامتقارن می‌انجامد؛ زیرا فرستنده هرچند به طور رسمی از هیچ قدرت و اختیاری در مورد گیرنده برخوردار نیست اما معمولاً منابع، احترام، مهارت و اقتدار بیشتری در اختیار دارد.
-2857531114900
1- Mc Quail

گیرنده بخشی از گروه بزرگ مخاطبان است تجارت مشترکی با دیگران دارد و واکنش‌های او قابل پیش‌بینی و الگودار است ارتباط جمعی اغلب در برگیرنده تماس همزمان بین فرستنده و گیرندگان بسیار است که تاثیری فوری و در سطح بسیار گسترده را امکان‌پذیر می‌کند و پاسخ فوری تعداد زیادی از مردم را در یک لحظه در پی دارد.(دنیس مک کوئیل، 1382: 59) مهمترین کارکرد رسانه در سپهر عام، تولید، اقتباس، توزیع و انتشار عناصر فرهنگی از جمله عناصر دینی در قالبهای مختلف و بازخوانی، بازتولید، باز تفسیر، نقد، باز چینش، تقویت و احیاناً تضعیف آنها در شاکله فرهنگی، افکار عمومی، ناخودآگاه جمعی، ساختارهای شخصیتی، کانون‌های فرهنگی و نهادها و خرده نظام‌های اجتماعی است.
جایگاه برجسته، اعتبار و اعتمادسنجی ، پوشش

متن کامل در سایت homatez.com