شناسایی و ارائه عوامل تاثیر گذار در بکارگیری تجارت الکترونیک در موسسات کوچک و متوسط در …

رسالت سازمانی در عرصه بازار الکترونیک سنگ بنای استراتژی تجارت الکترونیک بوده که در زمان TO حال حاضر وجود دارد. سازمان برمبنای رسالت تجارت الکترونیک و با استفاده از استراتژی تجارت الکترونیک درصدد رسیدن به چشم انداز مطلوب تجارت الکترونیک در زمان آینده (TN)است
در این قسمت سه نمونه از رسالت شرکت های فعال در تجارت الکترونیک مطرح می شوند.
رسالت شرکت آ،او.ال: ایجاد یک رسانه جهانی که به اندازه تلفن و تلویزیون برای زندگی مردم حیاتی بوده
و حتی از آنها نیز ارزشمندتر است.
رسالت شرکت ای.بی: ما به مردم کمک می کنیم تا از هر نقطه از جهان هر چیزی را با هم مبادله کنند. ما به تقویت تجربیات اینترنتی همه افراد (فروشندگان، شرکت های کوچک، جستجوگران اقلام منحصر به فرد و…) ادامه خواهیم داد.
رسالت شرکت مانستر: مانستر خود را متعهد به رهبری بازار ازطریق عرضه فناوری‌های نوآورانه جدید و خدمات برتر می داند که امکان اعمال کنترل بیشتری را به مشتریان (جویندگان شغل) و شرکت ها برای فرایند استخدام و کارمندیابی فراهم می سازد.
۲-۱۲- مزیت های تجارت الکترونیکی
رشد تجارت ، فروش ، درآمد و سرمایه گذاری افزایش می یابد .
انعقاد قرار دادهای چند جانبه تجاری ، صنعتی و اقتصادی سهل تر می شود
استفاده از تجارت الکترونیکی می تواند کشور را تا حد زیادی از قراردادهای دو جانبه[۴] بی نیاز و امکان انقعاد قراردادهای چند جانبه[۵] را فراهم کند . این امر ، علاوه بر این که پایداری و ثبات خاصی را به قراردادها و موافقت نامه های منعقد شده می بخشد ، موجب کاهش هزینه ها و مخارج زایدی خواهد شد که در قراردادهای دوجانبه با تک تک کشورهای جهان ، صرف می شود .
استفاده از تجارت الکترونیکی زمینه را برای شناسایی صحیح و واقعی مزیت های نسبی فراهــم می آورد . ایران در شمار کشورهای دارای منابع و ذخایر فراوان و کم نظیر است . ذخایر عظیم نفت و گاز و معادن فولاد ، روی ، مس ، آلومینیوم ، و اراضی وسیع و حاصلخیز ، سواحل طولانی ، مناطق دریایی سرشار از آبزیان ، ظرفیت های بالقوه ی گردشگری ، نیروی انسانی ارزان و بسیاری دیگر از این قبیل ، نعمت هایی هستند که در کشور ما وجود دارند . شناخت صحیح آن ها براساس مزیت های موجود در هرکدام و اولویت پرداختن به آن ها می تواند اقتصاد کشور را به سوی رونق و رشد همه جانبه رهنمون شود .
تجارت الکترونیکی پس از مشخص کردن مزیت نسبی کشور موجب می شود ، سرمایه گذاران خارجی با رغبت بیشتری در کشور ما سرمایه گذاری کنند.
استفاده از تجارت الکترونیکی ، فضای مناسبی را برای گسترش روابط اقتصادی با دیگر کشورها به وجود می آورد و به تدریج ، زمینه ی گسترش مناسبات سیاسی را فراهم می سازد ، روابطی که شاید به دلیل پیوندهای بازرگانی ، به شکلی عقلایی تر و اصولی تر برقرار شوند ، زیرا منافع اقتصادی کشورها ایجــــاب می کند ، به لحاظ سیاسی نیز روابط نزدیک تر ، صمیمانه تر و برابر تر را با یکدیگر آغاز کنند
سطح رفاه زندگی مردم ارتقا می یابد
فرصت های تجاری جدیدی برای صنایع و بنگاه های بازرگانی ، در اثر رفع تبعیضات و تحصیل امتیازات تجاری حاصل از مذاکرات بین دولت ها ، به وجود می آید .
فرصت های جدید شغلی ( کارآفرینی نسل جوان در دراز مدت ) افزایش می یابد
استفاده از تجارت الکترونیکی ، به افزایش بهره گیری از منابع و تسریع رشد اقتصادی و توسعه ی پایدار منجر خواهد شد .
نوآوری در محصول ، از دیگر مزایای مهم تجارت الکترونیکی و به معنی ایجاد و یا تحصیل روش های نوین در ارائه محصولات و خدمات جدید است که قبلاً با روش های سنتی امکان پذیر نبوده است .
امنیت دسترسی به بازارهای صادراتی ، به سبب تثبیت تعرفه ها ، افزایش قابل ملاحظه ای پیدا می کند .
افزایش تضمین بازارها و ثبات دسترسی به آن ها ، به سبب به کارگیری قواعد یک شکل در تمامی کشورهای عضو سازمان های جهانی افزایش می یابد.
امکان ارائه محصولات و خدمات در سطح جهان فراهم می شود .
از اتلاف وقت و کاهش ترددهای بی مورد جلوگیری به عمل می آید .
به منابع انرژی و محیط زیست کمک می شود
هزینه های سربار و ایجاد رقابت در سطح بین اللملی کاهش می یابد .
دسترسی سریع به اطلاعات میسر می شود
تجارت الکترونیکی زمینه ی از بین بردن فعالیت های واسطه گری از طریق تماس مستقیم بین عرضه کنندگان با مشتریان و استفاده از زیر ساخت های عمومی و دسترسی سریع به مشتریان نهایی را فراهم می آورد
واسطه ها حذف می شوند
از هزینه های تبلیغات کالا به ویژه در سطح بین اللملی کاسته می شود .
ورود به بازارهای فرامنطقه ای در راستای نیل به بازاریابی جهانی ممکن می شود .
تجارت الکترونیکی می تواند ، از طریق تماس مستقیم ، ارائه خدمات فنی و تعامل با مشتریان ، ارتقای سطح تولیدات را شدت بخشد. ( جمال خانی خزنی ،۱۳۸۶)
۲-۱۳- چارچوب تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک از سه سطح عالی تشکیل شده است :
زیر ساختار : سخت افزار ، نرم افزار ، پایگاههای داده ای و ارتباطاتی را شامل می شود که انجام وظیفه در قالب خدمات WWW بر روی اینترنت یا پشتیبانی EDIو سایر اشکال پیام گذاری و پیام گیری بر روی اینترنت یا سایر شبکه های ایجاد ارزش افزوده به کار می روند .
خدمات : پیام گذاری و پیام گیری و دامنه گسترده ای از خدمات که توانایی پیدا کردن و ارائه اطلاعات ( در صورت نیاز در قالب تجاری آن ) را فراهم می آورند و شامل جستجو برای شرکای تجا

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است

ری بالقوه و همچنین مذاکره و توافق در مبادلات تجاری هستند .
محصولات و ساختارهای تجارت الکترونیک : پیش بینی و تدارک مستقیم کالا ها و خدمات تجاری وابسته به اطلاعات برای مشتریان و شرکای تجاری ، همکاری و سهیم شدن در اطلاعات داخل و خارج سازمان و سازماندهی محیط بازاری الکترونیکی و زنجیره تهیه و پشتیبانی (یعسویی ،۱۳۸۰)
در این چارچوب ، تجارت الکترونیک و نتایج حاصل از آن سه زمینه را پوشش می دهند :
امور بازرگانی با گرایش به مصرف کننده نهایی
تجارت میان شرکت ها یا فعالیتهای بازرگانی عمده