
برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید. |
۲-۳۰- استفاده از فناوری اطلاعات توسط شرکت های کوچک و متوسط
بکارگیری فناوری اطلاعات توسط بنگاههای کوچک و متوسط صرفاً مبتنی بر عنوان یک فناوری که بدنبال تقویت راهکارهای تجاری است محسوب نمی شود ، بلکه یک نوع ابتکار عمل بوده که شیوه های قدیمی انجام کار تجاری را نیز بر هم زده است . این موضوع از چند حیث قابل بررسی است .اولاً ، تجارت الکترونیکی شیوه های روزمره انجام کار در بسیاری از مشاغل تجاری را تغییر داده است .
هنگامی که یک شرکت از مواد خام استفاده می کند ، ان مواد خام را به محصولات تبدیل کرده ، محصولات را در معرض نمایش گذاشته و در نهایت به مشتری می فروشد .
تجارت الکترونیکی ، این شیوه را تغییر داده است . اکنون مواد خام ، اطلاعات می باشند . تغییر شکل ، ترکیب و بسته بندی نیز بر اطلاعات ورودی انجام می پذیرد . ثانیاً تجارت الکترونیکی سازمان ها یی را تغییر شکل می دهد که بطرف مزیت و برتری تولید می روند . ثالثاً ، در یک محیط قبل از استفاده تجارت الکترونیکی ، مزایا و معایب ناملموس تر شده و برنامه ریزی و اداره آنها خیلی مشکل شده است . برخی از مزایای تجارت الکترونیکی شامل مشتریان و بازارها ، تکنیک های بازاریابی اصلاح شده و روابط بهبود یافته با شرکای تجاری بوده و برخی از معایب انتخاب تجارت الکترونیکی شامل خطرات امنیتی ، کاهش انعطاف پذیری کار و دوبرابر شدن تلاش کاری می باشند .
شاید مهمترین علت برای تمایز تجارت الکترونیکی از سایر فناوری ها این است که قبول و استفاده از تجارت الکترونیکی نمی تواند براساس همان معیارهای بکار رفته برای قبول فناوری های دیگر باشد .
اکثر سازمانها قبل از ورود به عرصه تجارت الکترونیکی از ماهیتی سلسه مراتبی برخوردار بوده ، هدفی واحد تعقیب کرده و بر منابع خود کنترل زیادی را اعمال می نمایند در چنین شرایطی روابط سازمانی بیشتر یک طرفه است (فتحیان ،۱۳۸۴)
۲-۳۱- نقش تجارت الکترونیک برکسب و کارهای کوچک و متوسط
در اواخر دهه ۱۹۹۰ بخش خصوصی به منظور این که محصولاتی بهتر به مشتریان خود ارائه دهد یا به عبارت کلی تر ، به منظور کسب مزیت رقابتی و غلبه بر رقیبان خود ، در صدد بهره مندی از تکنولوژی اطلاعات به ویژه اینترنت بر آمد که به ظهور تجارت الکترونیک منجر شد . ( حسنی نژاد ،۱۳۹۰)
در مورد تجارت الکترونیک بسیار نوشته شده است . به نظر می رسد بسیاری از صاحبنظران یقین دارند که تجارت الکترونیک مزایای بی شماری به همراه دارد. با این حال هنوز تجارت الکترونیک به آسانی توسط بنگاه های کوچک و متوسط مورد پذیرش قرار نگرفته است . عدم تمایل بنگاه های کوچک و متوسط در پذیرش و استفاده از تجارت الکترونیک با توجه به نقشی که بنگاه های کوچک و متوسط در تمام اقتصادها بازی می کنند ، سزاوار توجه جدی است .( hashim,2009) ( حسنی نژاد ،۱۳۹۰)
۲-۳۲- مزایای استفاده از تجارت الکترونیکی در SMES
برخی از مزایای تجارت الکترونیکی برای شرکتهای کوچک و متوسط عبارتند از:
ارتقاء سطح خدمات مشتری و مبادله اطلاعات با ارزش افزوده گستردهتر
۲- انتظارات بالای مشتریان و در نتیجه ایجاد رقابت
۳- توانایی ارایه اطلاعات ۲۴ ساعته
۴- دستیابی به صادرات بازار بهتر با توجه به محدودیتهای بازار داخلی و GNP کمتر
۵- کاهش هزینه تبلیغات و هزینه سربار
۶- ارتباط یک به یک و بازاریابی انبوه با مشتریان همچنین استفاده از علایق بینالمللی
۷- پرداخت on-line
۸- ارتقاء مدیریت زنجیره ارزش
۹- عملیات بدون واسطه و در زمان